Sen mnoha pedagogů je učit co
nejnadanější žáky, tato touha se většinou stupňuje při výuce maturitních
seminářů, které si studenti volí sami a předpokládá se hlubší zájem o předmět
nebo aspoň vynechání průpovídek typu ,, sim pan čelko a k čemu mi to jako
bude?“ Jakousi pomyslnou šlehačkou na dortu je pak zájem studentů o některou z olympiád,
případný úspěch ve vyšších kolech je pak pro učitele srovnatelný s výhrou v loterii.
Nedávno jsem četla rozhovor s Arthurem B. McDonaldem, který získal
Nobelovu cenu za fyziku v roce 2015 a tak nějak z rozhovoru vyznělo,
že by ho na střední škole jeho učitel zrovna neoznačil za budoucího nositele
Nobelovy ceny, s jeho učitelem asi jen tak někdo rozhovor neudělá, protože
pan McDonald je ročník 43 a šance, že se jeho učitelé slavného okamžiku ve
Stockholmu dožili, je více než nepravděpodobná. Každopádně jsem si na tento článek
v souvislosti s letošním udílením Nobelových cen vzpomněla, zasněně
se zahleděla na seminaristy z chemie, pak jsem se podívala z okna a
přemýšlela, zda to budou jednou oceněni v medicíně, kam se hlásí, nebo
snad půjde o ceny za biologii, či chemie, ke které se jako lékaři můžou oklikou
vrátit. Z mého snění mě pak tak trochu vytrhla otázka na úrovni osmé třídy
ZŠ, ale kdo ví, jak hloupě se ptali na střední škole světoví vědci, jestli se
jimi stanou naši studenti holt ukáže jen čas.
Žádné komentáře:
Okomentovat